Katasztrófavédelem
SEVESO szabályozás változása:
Jelentősen kibővült 2012-től a SEVESO szabályozással érintett üzemek köre. 2012 január 1-én lép hatályba a korábbi katasztrófavédelmi törvényt (1999. évi LXXIV. trv) hatályon kívül helyező, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény.
- január 1-én hatállyal a katasztrófavédelem hatósági és szakhatósági feladatain belül kialakításra került az „Iparbiztonsági szakterület”.
A szakterület az alábbi tevékenységekre terjed ki:
- veszélyes üzemek felügyelete
- veszélyes áruk szállításának ellenőrzése
- létfontosságú rendszer elemek védelme
- nukleáris katasztrófa elhárítása
Az új törvény és a vele egyszerre hatályba lépő veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezésről szóló 219/2011. (X.20.) korm. rendelet. – számos intézkedés mellett – bevezeti a küszöbérték alatti üzem definícióját.
A katasztrófavédelemről szóló törvény 4. § 14. pontja alapján: „Küszöbérték alatti üzem: egy adott üzemeltető irányítása alatt álló azon terület, ahol e törvény végrehajtására kiadott jogszabály szerinti alsó küszöbérték negyedét meghaladó, de az alsó küszöbértéket el nem érő mennyiségben veszélyes anyag van jelen, valamint a külön jogszabályban meghatározott, kiemelten kezelendő létesítmények.”
A küszöbérték alatti üzemek katasztrófavédelmi engedély birtokában üzemelhetnek, amelyet a katasztrófavédelmi hivataltól kell kérni. A katasztrófavédelmi engedély kérelemhez be kell nyújtani az üzemazonosítási adatlapokat, amely alapján a hatóság eldönti szükséges-e az üzemnek súlyos káresemény elhárítási tervet készítenie.
A kötelezettség a végrehajtási rendelet 1. sz. „üzemazonosítás” c. mellékletében szereplő számítással, az üzemben tárolt veszélyes anyagok minősége (biztonsági adatlap) és a tárolt mennyiség alapján állapítható meg. A terv készítése alól mentesül az üzem, ha nem használ a rendelet 34. § (1) ban meghatározott anyagokat. A mentesség függ más hatásviselők távolságától és az alkalmazottak létszámától is.
A mentesség kritériumai:
- a) amennyiben a veszélyes anyagokkal foglalkozó létesítménytől számítva
- aa) a lakóövezet, üdülőövezet, közintézmények, tömegtartózkodásra szolgáló építmények távolsága nagyobb, mint 300 méter,
- ab) a munkahelyek, más egyéb üzemek, irodaházak, stb. távolsága nagyobb, mint 200 méter, ac) veszélyes anyaggal foglalkozó üzem, küszöbérték alatti üzem távolsága nagyobb, mint 100 méter és
- b) az üzem saját munkavállalóinak és az üzem területén rendszeresen vagy állandóan tartózkodó munkavállalók száma 30 főnél kevesebb.
– emberi életet veszélyeztető tűz- és robbanási hatás mértéke az üzem határánál hőhatás esetén 4 kW/m2 és túlnyomás esetében 10 kPa értéket nem haladja meg.
Engedélyeztetés új létesítmények esetében:
Új létesítmények esetében az építési engedély, vagy használatbavételi engedély kiadásának feltétele a katasztrófavédelmi engedély megléte annak függvényében, hogy az eljárás mely stádiumában lép hatályba az új katasztrófavédelmi rendelet.
Jogkövetkezmények:
katasztrófavédelmi bírság részletes szabályairól, a katasztrófavédelmi hozzájárulás befizetéséről és visszatérítéséről szóló 208/2011. (X.12.) korm. rendelet alapján az üzemazonosítási kötelezettség elmulasztása 2.000.000 forint bírságot is vonhat maga után.
Katasztrófavédelmi hozzájárulás:
Az országgyűlés 2012 júniusában a katasztrófavédelmi törvény összes katasztrófavédelmi hozzájárulással kapcsolatos rendelkezését hatályon kívül helyezte. Az indoklás szerint a hozzájárulás mértékének meghatározása sok esetben teljesen lehetetlen volt, így az jelentős többletköltséget jelentett a fizetésre kötelezetteknek. Az eredetileg elfogadott törvény szerint üzemelő kötelezetteknek katasztrófavédelmi hozzájárulást kellett volna fizetniük, amelynek összege a veszélyes tevékenységgel összefüggésben keletkezett – a jövedéki adó és az energiaadó összegével csökkentett – éves nettó árbevételének 0,1%-a. Ha azonban a veszélyes tevékenységgel összefüggésben keletkezett árbevétel nem volt kimutatható, akkor az adó alapja a hozzájárulást fizető társaság teljes nettó árbevétele volt.
Hivatkozás:
- 2003/105/EK irányelvvel módosított, a Tanács veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek veszélyeinek ellenőrzéséről szóló 1996. december 9-i 96/82/EK irányelvének (SEVESO II. irányelv)
- évi CXXVIII. törvény
- 219/2011. (X.20.) kormányrendelet
- 208/2011. (X.12.) kormányrendelet